Smoothie er en genial måte å få i seg dagens dose med bær gjennom hele året. I denne varianten har jeg i tillegg til bærene også tilsatt litt havregryn for å gjøre den enda litt mer mettende.

En del ungdommer spiser ikke frokost før de går på skolen. For å utnytte sitt eget potensiale best mulig, tenker jeg at frokosten er viktig for å sette kroppen i gang og øke konsentrasjonsnivået. Send med en flaske, eller termos, med smootie, så kan ungdommen drikke den når hun eller han kommer på skolen eller i første friminutt.

Denne smoothien tåler godt å bli laget dagen i forveien, for så å stå i kjøleskapet natten over. Oppskriften finner du her!

Send gjerne med smoothien selv om det spises frokost hjemme også. Denne matpakken tenker jeg passer bra på en dager med mye aktivitet. Mange har både idrett og tøft friluftsliv som valgfag og linjefag.

Her er det laget sandwich av grovt brød. Jeg synes pålegget holder seg friskere og bedre når det klemmes sammen mellom to skiver brød enn når det legges på én og én skive.

Vil du bake brød selv, er dette et fint matpakkebrød!

Denne matpakken er i utgangspunktet ment for tenåringer på ungdomsskolen og videregående, men de passer selvfølgelig for alle.

I matboksen
1 flaske rød smoothie
2 skiver grovt brød
kremost
noen salatblader
skinke
2 havrebar – her bruker jeg Bixit med blåbær og tranebær
sukkererter

Er det varmt i været og smoothien ikke skal drikkes før storefri, kan det være lurt å ha den i en termos. Samme hvilken flaske du velger, sørg for at den har en helt tett topp, så slipper dere at det renner smoothie på skolebøkene.

Fordel kremost, salat og skinke på én av brødskivene og legg den andre på toppen. Klem sammen. Del i to, gjerne på skrått.

Barene holder seg best om de får være i pakkene sine frem til servering. Send også med noen sukkererter å knaske på.

God formiddagsmat!

 

 

 

Print Friendly

Lesernes kommentarer

  1. Hei. Nydelige, sunne, deilig og «down to earth» matpakker. 🙂 I disse varme dager klager mine unger om «slitne» matpakker. Jeg legger en liten fryseelement eller en yoghurt som jeg har satt i fryseren i løpet av natten, det hjelper noe men da lurer jeg på om du har noe andre «tips»? Takk for fantastisk blogg! 🙂

    • Hei Cynthia og tusen takk for så hyggelig tilbakemelding!
      Om man ikke skal sende med ungene en hel kjøleboks, som vel er kanskje litt upraktisk ;), er det ikke så mye annet å få gjort enn som du allerede gjør. Min erfaring er at sandwicher fungerer bedre enn én og én brødskive oppå hverandre, og at noen påleggsorter fungerer bedre i varmen enn andre. En pastasalat ol. kan også funke bra selv om det er ganske varmt. Uheldigvis er det snart slutt på varmen her – skal vi tro værmeldingen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *