Bare så det er sagt med en gang: Det tar ikke bare fem minutter å lage dette brødet! Men du bruker maks fem minutter på å røre sammen deigen og deretter nye fem minutter den dagen du ønsker å bake ut brødet.

Konseptet er nesten det samme som for eltefrie brød, bare at deigen til dette brødet skal oppbevares i kjøleskapet, og der kan den være i opptil 14 dager. Jeg prøvde en gang å la deigen stå i 3–4 uker, det funket ikke, men fra 1 til 14 dager er fint.

Fremgangsmåten fant jeg først i boken The New Healthy Bread in Five Minutes a Day av Jeff Hertzberg og Zoë François. De tilsetter ekstra hvetegluten i sine brød, slik at de igjen kan tilsette mer vann. Det gjør ikke jeg, så min utgangsoppskrift er dermed en del omarbeidet fra deres. Prinsippet er imidlertid det samme.

Det som er veldig kjekt med å en deig stående klar i kjøleskapet, er at du ikke trenger å bruke all deigen på én gang. Vil du ha fire rundstykker til frokost, klipper du rett og slett av så mye deig du trenger, former den og legger den klar på stekebrettet.

Femminuttersbrød

til 2 store brød eller 4 små brød eller 15-16 rundstykker

750 g hvetemel
300 g fullkornshvetemel
1 ts salt
½ pk gjær, fersk eller tørr
8 dl vann, ca. 25 grader

Ha begge melsortene i en bolle sammen med salt og tørrgjær. Rør det sammen. Fersk gjær smuldrer du opp og rører ut i vannet før du heller blandingen i bollen. Rør deigen sammen til alt melet er blandet godt inn. Du trenger ikke å elte den.

 

Legg et lokk eller plastfolie over bollen og la den stå på kjøkkenbenken i 2 timer. Sett så bollen inn i kjøleskapet minst over natten. Nå kan deigen stå der opptil 14 dager. Du kan også bruke litt av deigen på én gang og la resten stå lenger.

Når du skal bake videre, tar du bollen ut av kjøleskapet og skjærer eller klipper av så mye deig du tenger. Ettersom deigen er helt kald når du skal forme den, synes jeg det er enklest å enten forme i melete hender eller på et melfritt bord.

Legg rundstykkene eller brødene over på bakepapirkledde stekebrett og dekk brettet med et kjøkkenhåndkle. De trenger rundt 45 minutter til hevingen.

Sett stekeovnen på 230 grader over- og undervarme.

Snitt brødene eller rundstykkene med et barberblad eller en skarp kniv før du setter dem i stekeovnen.

Rundstykkene stekes i 15–18 minutter på nest nederste rille, småbrødene stekes i ca. 30 minutter og de store brødene i ca. 45 minutter. Begge brødene stekes på nederste rille. Sjekk med steketermometer om de er gjennomstekt. De skal ha en kjernetemperatur på 97 grader.

Avkjøl baksten på en bakerist.

 

Print Friendly, PDF & Email

Lesernes kommentarer

  1. Hei. Kan man bruke mer fibra/fullkornshvetemel og mindre fint hvetemel, for å få de grovere, eller får de ikke samme «funksjon» da?

    • Hei Anita! Ja, det kan du godt bruke. Jeg har en oppskrift liggende klar med litt mer grovt mel også, så den kommer litt senere. Gpd bakst!

  2. Lagde rundstykker på denne oppskriften – de ble knallgode, luftige og saftige. Gikk ned på høykant. Anbefales!

Legg igjen en kommentar til Kristina Meyn Krogvold Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *