Jeg er et skikkelig frokostmenneske med stor apetitt på morgenen, men vet at det er mange som ikke er helt lik meg på det området, og som nærmest må tvinge i seg mat på morgenen. Kanskje kan denne frokostsmootien være et godt alternativ å prøve?

For at havregrynene skal svelle skikkelig, helle rjeg melken over grynene og lar dem stå i kjøleskapet over natta før jeg har i resten av ingrediensene neste morgen og moser det til en tykk smoothie. Skulle du glemme å gjøre det på kvelden, gjør du bare prosessesen på morgenen når du står opp, så kan det svelle i noen minutter mens du gjør deg ferdig på badet.

Smoothien er ganske så mettende i seg selv, men du ha den enda litt mer mettende, kan du servere den i en skål istedefor glass, og så skjære opp noen bananskiver og ha både det og noen ekstra bær over.

Frokostsmoothie med havregryn og blåbær

til 1 porsjon

3 ss (30 g) havregryn
1 ½ dl melk
100 g naturell yoghurt – her bruker jeg yoghurt med ekstra mye protein
100 g frossen smoothieblanding med tropisk frukt (banan, ananas, mango)
100 g blåbær – her bruker jeg amerikanske blåbær, men du kan også bruke frosne norske blåbær

Ha havregrynene i en bolle eller glass, hell over melken og sett det i kjøleskapet over natten eller la det evt. stå på benken en liten stund slik at grynene rekker å svelle.

Ha alle ingrediensene, inklusive havregrynene og melken i en blender og kjør knivene til du har en glatt smoothie. Du kan også bruke en stavmikser til dette.

Bruker du frosne, norske skogsblåbær, vil du få en blåere smoothie med ekstra mange antioksidanter.

God frokost!

Print Friendly, PDF & Email

Lesernes kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *