Tenk at vi allerede har kommet til uke 3 i 2013. Det går så fort! Så mange dager å planlegge og lage middager til og så mange dager til å kose seg med god mat! For med litt planlegging (noe jeg egentlig ikke er spesielt flink til) er det fullt mulig å kose seg med god mat på en helt vanlig hverdag også.

God uke til deg! Og husk: Nyt livet og nyt maten!

Mandag – Wok med nudler og svinefilet

Jeg er så barnslig at jeg synes det er veldig moro å spise med pinner. Det er noe med denne slurpingen som må til for å få i seg hele måltidet, som jeg er særdeles barnslig begeistret for. Derfor spiser jeg bestandig med pinner så snart det er det minste asiatiske hintet i maten. Da spiller det ingen rolle at en del av de asiatiske landene faktisk ikke spiser med pinner.

Ukemeny for uke 3

 

Tirsdag – Salat med bacon og granateple

Nå er granateplene i sesong. Du vet denne harde runde frukten stappende full av røde saftige kjerner. De kan være nokså sure også innimellom. Ofte er nok frukten best når skallet begynner å bli skrukkete utvendig. Vil du ha en skikkelig vitamininnsprøytning, kan du klemme ut all saften av et granateple og drikke det som juice. I Istanbul (og sikkert mange andre steder også, men det er der jeg har opplevd det) står det gateselgere med vogner fulle av granatepler og en juicepresse. Det er hva man kan kalle ferskpresset juice.

Ukemeny for uke 3

 

Onsdag – Fisk i en fei

Fiskekaker er redningen hos oss stadig vekk når jeg har lite tid til overs. Det aller enkleste alternativet er å servere en fiskekake eller to på en skive godt brød med litt sterk sennep til. Her har jeg tatt det steget videre, men er fremdeles på den enkle middagsmaten som nesten lager seg selv.

Ukemeny for uke 3

 

Torsdag – Kyllingsuppe med ris

Hvis du er glad i suppe, kan det være en god investering å kjøpe en stavmikser. Da kan du nemlig veldig enkelt mose alt innholdet uten å flytte det ut av kasserollen. Må jeg helle suppa over fra en kasserolle og oppi en food processor eller blender, for så å få det tilbake i kasserollen igjen, øker terskelen for å lage suppa betraktelig.

Ukemeny for uke 3

 

Fredag – Lammepilaff med mango

Her har jeg lagd en lammepilaff med mango. Pilaff er et annet ord for en gryte som har ris eller bulgurhvete som hovedbestanddel. Opprinnelig hører pilaffen hjemme i Midtøsten og India, og i denne utgaven heller jeg mot indisk inspirasjon i og med at jeg bruker mango.

Ukemeny for uke 3

 

Lørdag – Pai med ost og skinke

Kunsten med quiche og pai er å lage en god bunn og med denne oppskriften får du garantert en sprø og velsmakende bunn. Det tar litt tid å lage den, men den er verdt hvert eneste sekund! Spør du meg, er pai perfekt både å spise til middag og hvis syforeningen har tenkt å ta seg en tur.

Ukemeny for uke 3

 

Søndag – Lekker laks med aprikos- og tomatsaus

Det er virkelig ikke hver dag jeg serverer pent danderte middager på tallerken her i huset, til det er min forkjærlighet til store rause fat for stor. Men, da jeg lagde denne retten første gang var jeg i et småjålete humør og kjente trangen etter å plassere alle elementene helt riktig på en à la carte-tallerken komme over meg. Og perfekt som det ble, det drister jeg meg til å si, har den blitt servert slik etterpå også. Når det er sagt, er det fullt mulig å servere denne fantastiske laksen på serveringsfat slik at hver enkelt kan forsyne seg også.

Ukemeny for uke 3

 

Dessert – Marmorerte muffins

Muffins er utrolig kjekt å lage når du prutselig finner ut at baking er tingen! Røren er kjempekjapp å røre sammen og steketiden mye kortere enn til de aller fleste kaker. Jeg har en grunnoppskrift på muffins som jeg bruker til veldig mange varianter med og uten fyll. Klikker du her, finner du en variant med vaniljekrem og kardemomme. Den er også kjempegod!

Ukemeny for uke 3

Kos deg med maten!

Print Friendly, PDF & Email

Lesernes kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *